Wat is osteopathie?

Osteopathie is een vorm van manuele therapie. Er wordt dus alleen met de handen onderzocht en behandeld. De osteopaat bekijkt het menselijk lichaam als een eenheid. Dit betekent dat de osteopaat kennis heeft over hoe de weefsels samenhangen en te beïnvloeden zijn. Door deze uitgebreide kennis kan de oorzaak voor soms jarenlange klachten achterhaald en vaak met succes behandeld worden.

De osteopaat onderzoekt en behandelt de volgende systemen/weefsels:
  • het pariëtale systeem: botten, spieren, pezen, gewrichten, enz.
  • het viscerale systeem: het bindweefsel rond de organen, bloedvaten en zenuwen van de organen, lymfesysteem, enz.
  • het craniosacrale systeem: schedel (botten) en stuitje, zenuwen, hersenvliezen, ruggemergsvliezen, enz.

Deze opdeling maakt het duidelijker hoe een osteopaat kijkt naar het lichaam, maar in principe bekijkt hij het lichaam altijd als 1 geheel.

Een aantal voorbeelden van hoe het lichaam samenhangt:

• Een scheefstand van het stuitje kan rugklachten, hoofdpijn, tintelingen in armen en benen, menstruatieklachten enz. veroorzaken.
  • Slecht werkende darmen kunnen lage rugpijn, zenuwpijnen in arm of been, vermoeidheid, psychische klachten, enz. veroorzaken.
  • Een gespannen middenrifspier (diafragma) kan duizeligheid, pijn op de borst, spanning in schouders en nek en vele andere klachten veroorzaken.

Voor algemene informatie over osteopathie klik hier www.osteopathie.nl

Bij welke klachten?

De kracht van de osteopathie is dat het altijd de eenheid van het lichaam bekijkt. Alle weefselblokkades worden op elkaar uitgetest om te kijken waar de oorzaak zich precies bevindt.
Osteopathie laat zich dus niet leiden door de symptomen en werkt dan ook veel dieper, op zoek naar de oorzaak.

Osteopathie kan dus bij een heel scala van symptomen ingezet worden.
(Chronische) pijnklachten zijn de meest voorkomende, maar er zijn een heleboel andere klachten waar osteopathie iets kan betekenen. De volgende lijst is zeker niet compleet. Als uw klacht niet in de lijst staat, aarzel dan niet om even na te vragen.
  • Pijn in nek, rug, borst en/of ledematen
  • Uitstraling in romp, armen en/of benen, ischias pijn in 1 of beide benen
  • Hoofdpijn/migraine/syndroom van Meniere
  • Buikklachten, stoelgangproblemen (diarree, obstipatie)
  • Bekkenklachten, ook tijdens en na zwangerschap
  • Menstruatieklachten
  • Pijn na operaties
  • RSI (muisarm)
  • Reflux (terugstromend maagzuur)
  • Vermoeidheid, duizeligheid
  • Syndroom van Tietze
  • Concentratieproblemen
  • Slecht in -of doorslapen
  • Klachten na whiplash
  • Kaak- en tandproblemen, gezichtspijnen
  • Huilbaby’s, KISS-syndroom
  • Baby’s met slaap- of eetproblemen, reflux, voorkeurshouding, spugen, krampjes, enz.
  • enz.

Voor wetenschappelijke literatuur over osteopathie: